Lining van ISO containers

Een ISO container, ook wel intermodale of tankcontainer genoemd, is een internationaal gestandaardiseerde container om via weg, water en spoor, bulkproducten te vervoeren. Er wordt geschat dat in 2020, wereldwijd er een 700 000 tal containers in gebruik zijn.

Bij het transport van chemicaliën worden ISO containers vaak gelined met PE 100, ECTFE en PFA.
Dagelijks zijn er een groot aantal transporteurs onderweg om de groeiende vraag naar chemicaliën op te vangen. Een deel van deze media zijn agressieve zuren of basen zoals zwavelzuur, zoutzuur, salpeterzuur en natrium hydroxide. De meeste van deze media vallen onder vervoer van gevaarlijke stoffen (ADR, IATA, IMDG). Bij dit soort transporten worden bijgevolg strenge veiligheidsvoorschriften opgelegd.

Logistieke partners zijn geïnteresseerd in containers die een hoge kosten efficiëntie, een uitmuntende productkwaliteit én een lange levensduur kunnen garanderen.

Momenteel worden de meeste tankcontainers uit RVS gemaakt. Om het staal te beschermen tegen corrosie worden deze tanks gelined. Door een PE, ECTFE of PFA lining aan te brengen, worden de containers chemisch resistent.

Het nadeel van metalen containers is dat ze enorm zwaar wegen wat de maximale laadcapaciteit van de container verlaagt. Om de efficiëntie te verhogen, zijn vele logistieke partners geïnteresseerd in een andere oplossing, zoals gelinede GVK (glasvezelversterkte kunststof). Een GVK constructie voor een standaard container resulteert al snel in een gewichtsreductie van ongeveer 1600 kg. Daarnaast  kan iedere keer een groter volume chemicaliën getransporteerd worden wat zorgt voor een beduidende efficiëntieverhoging.

Naast  een aanzienlijke gewichtsbesparing zorgt een lining ook voor een duurzame bescherming en een eenvoudige reiniging (minder cleaning agent en kortere reinigingstijd). Hierdoor bestaat er een lager risico op contaminatie en de mogelijkheid om high purity media te transporteren. Een ander voordeel is dat een lining lekdicht is en bij beschadiging hersteld kan worden. Door de flexibiliteit van de lining is bij een ongeval de kans op ladingverlies kleiner.

Back to top